Waarom is niemand op zijn kamer?

Doctor and patient are discussing at clinic

Je bent specialist ouderengeneeskunde op een GRZ-afdeling. Je werkt hartstikke hard. Het lijkt wel alsof je steeds meer werk krijgt. Deze week had je elke dag twee opnames. Daar gaat al drie uur van je dag! Tel daar je dagelijkse visite, ontslagrecepten, ontslagbrieven en gesprekken bij op. Je dag vliegt voorbij. En als alles nou altijd even soepel zou verlopen. Dan zou je misschien in 8 uur klaar zijn.

Je begint ’s ochtends aan je visite. Je moet eerst op zoek naar de afdelingsagenda. Waar is dat ding toch? Dan maar een verpleegkundige. Die zijn natuurlijk ook druk, dus je krijgt een veeg uit de pan, want zij zijn nog niet eens klaar met de ochtendzorg en eigenlijk word je pas om 10 uur verwacht op de afdeling. Kom je met je goeie fatsoen dat je de visite graag wilde voorbereiden zodat het straks beter verloopt.
Vervolgens zitten je patiënten bij de therapie en dus loop je van hot naar her en weer terug. Dus wat in een spreekkamer misschien achter elkaar door had gekund, kost je hier al gauw 10-20 minuten extra.

Wat een ergernis!

Op deze manier gaat het je niet lukken om je werk op tijd af te krijgen. En dat zou wel eens kunnen betekenen dat je wéér keuzes moet maken. Je laat een ontslagbrief liggen, je kunt niet alle patiënten van de visite lijst zien of je moet je mailbox vandaag maar negeren.
Wat kies jij?

En het vervelende is dat op zo’n dag niet alleen de logistieke problemen je in de weg zitten. Je gaat je irriteren. Je laat je frustratie merken. Misschien moet je even je hart luchten bij een collega. Of je moppert tegen een therapeut. En als je emmer erg vol zit dan schiet je misschien wel uit je slof tegen een patiënt.

Op sommige GRZ afdelingen wordt gewerkt met planners. Dan kan er in de agenda gezien worden wanneer de patiënt tijd heeft voor de dokter. Maar wat ik vaak zie is dat er voor allerlei disciplines wordt gepland maar juist niet voor jou! En dus blijf je achter de feiten aanlopen.

Een mooie oplossing voor deze situatie is het organiseren van een spreekuur. In plaats van dat jij langs de patiënten loopt waardoor je steeds in de knel komt met afspraken van disciplines komen de patiënten bij jou. Inclusief de wachtkamer!

Hoe gaat zo’n spreekuur in zijn werk?

Je regelt een ruimte, bij voorkeur op de afdeling. Deze ruimte is ingericht als een dokterskamer dus met een onderzoeksbank zodat je op die kamer ook lichamelijk onderzoek kunt uitvoeren. 

Je werkt met een agenda waarin jouw patiënten een afspraak krijgen. Wie die afspraken inplant kun je binnen jouw organisatie afspreken. Je kunt dat zelf doen, het medisch secretariaat of de eerst verantwoordelijke verpleegkundige van je afdeling. Denk bij het organiseren van je agenda aan reguliere consulten bij een medische vraag maar ook aan spoedconsulten. Net zoals dat op een polikliniek in het ziekenhuis gebeurt.

Wat je verder nog nodig hebt is een wachtkamer. Zorg dat jouw patiënten weten dat ze op tijd in de wachtkamer aanwezig moeten zijn. Zo hoef je nooit meer naar je revalidant op zoek. 

Een spreekuur op een revalidatie afdeling past heel goed bij de ontslaggerichte visie. In het ziekenhuis komt de dokter langs op zaal. Thuis moet je weer zelf de huisarts benaderen en naar de praktijk. Op de revalidatie kunnen de patiënten alvast weer wennen aan de situatie zoals ze die straks thuis weer moeten kunnen. Maar dan op kleinere schaal en met enige ondersteuning vanuit de afdeling.


Heb jij wel eens geprobeerd om je visite te veranderen in een spreekuur?
Hoe was je ervaring?
Waar liep je tegenaan?


Misschien heb je het geprobeerd en denk je, voor mij werkt dat niet.
Dan vind je het wellicht fijn om eens samen met mij te kijken waar bij jou de mogelijkheden zitten om je visite prettiger en gestroomlijnder te laten verlopen.

Ik geef drie vet waardevolle gratis online sessies weg. In die sessie kun je mij een situatie uit je dagelijkse werk voorleggen. Je vraag moet te maken hebben met het organiseren van je werk, je taken of je tijd. Of met het ervaren van een hoge werkdruk of je administratie. In 45 minuten bespreken waar jij tegenaan loopt en wat je daaraan kunt doen. Ik geef je minimaal drie praktische adviezen die je direct kunt toepassen.

Geef je snel op want ik heb maar drie plaatsen en vol is vol!

Wil jij gebruik maken van deze kans? Stuur me dan via deze link een bericht of stuur een mail naar monique@mo-factor.nl

Ja ik wil met meer plezier en ontspanning werken!

Vul hieronder je naam en mailadres in.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

E-mail: monique@mo-factor.nl

Heems Weer 63
1151 EX Broek in Waterland

De Mo-Factor

KvK: 70407487
BTW nummer: NL002105368B32

Algemene voorwaarden

© 2020 - 2024 De Mo-Factor

Volg mij op