Een hippie met structuur, kan dat?

Blog be unique klein

Naarmate ik ouder word krijg ik meer behoefte aan structuur en routines. Of komt het doordat ik tegenwoordig meer verschillende werkzaamheden combineer? Ondernemer, docent, arts en sinds kort ook student. Sowieso heeft een ondernemer diverse rollen te combineren:

  • Service dienstverlening
  • Administratie
  • Marketing
  • Boekhouding
  • Mail
  • Netwerken
  • Verkopen

Als specialist ouderengeneeskunde heb je ook veel verschillende taken die je moet combineren:

  • Patiëntenzorg
  • Rapporteren en labuitslagen
  • Administratie
  • Werkoverleg
  • Beleidsnotities
  • Protocollen
  • Deelname commissies
  • Mail

Voorheen vulde ik mijn agenda met items als “visite Fuut”, “artsenoverleg”, “revalidatiegesprekken” en gebruikte ik daarnaast een aparte lijst met todo’s.

Tegenwoordig is er in agenda veel meer structuur. Op maandag werk ik aan mijn bedrijf, op dinsdag en woensdag coach ik en op donderdag en vrijdag werk ik voor het LUMC. Naast die dagstructuur heb ik mezelf geleerd om met rituelen te werken. Als je me dat tien jaar geleden had verteld dan zou ik daar waarschijnlijk hard om gelachen hebben. Ik, de hippie? Rituelen? Als hippie neem ik de dag zoals die komt.

Maar echt, ik heb tegenwoordig rituelen. Naarmate ik me meer verdiepte in het organiseren ging ik de waarde van structuur en rituelen zien. Misschien ken je bepaalde rituelen nog van je ouders, grootouders of uit boeken. Maandag gehaktdag, op vrijdag eten we vis, zaterdag soep met brood. Voor je op vakantie ging waste je vader de auto. De tent moet eerst opgezet worden om te kijken of alles compleet was. Ook zo’n ritueel dat voor veel mensen herkenbaar is. 

Ik ben rituelen gaan inbouwen voor klussen die ik niet graag doe. Dingen die ik normaal gesproken voor me uitschoof en vervolgens eindeloos liet liggen. Tot ik er niet meer onderuit kon. Met als gevolg grote stapels papier op mijn aanrecht. En het inleveren van de BTW aangifte op de laatste avond van de deadline. En dus zijn er nu vaste momenten voor het opruimen van papieren, het verwerken van bonnetjes en de rest van de boekhouding, het verwerken en opruimen van mijn mailbox zodat die elke week leeg is. En nu komt een gouden tip: doe dat op maandagochtend! Zo begin je de week met een opgeruimd bureau, een lege mailbox en een trots gevoel dat je die rotklussen al gedaan hebt.

En dan die todo lijst die velen van jullie nog gebruiken. Daar heb ik ook een nieuw ritueel voor opgezet. Dat is de kers op de taart. Echt waar!

Tijdens het verwerken van je mail kom je steeds dingen tegen die je moet doen. Een antwoord geven op een vraag. Een artikel opzoeken. Misschien een telefoontje plegen. Een protocol schrijven. Agendapunten aanleveren. Een stuk lezen en daar je feedback op geven. Veel mensen doen die taken meteen als ze hun mail aan het bekijken zijn. En daardoor duurt het lezen van je mail ontzettend lang. Ik doe dat anders. Ik focus me op het verwerken van de mail. Zoals ik je geleerd heb tijdens de masterclasses over het omgaan met je mail. Kom ik een mail tegen waar ik een actie op moet doen, dan zet ik die actie in mijn agenda.

Oh wat zou ik dat jou graag willen leren. Waar en hoe krijg je de rust om elke taak die je moet doen in je agenda te zetten? Inclusief het realistisch inschatten van de benodigde tijd. Het mooie van deze manier van werken is dat je veel beter inzicht krijgt in wat je allemaal doet en nog moet doen. Veel mensen willen namelijk veel meer doen dan eigenlijk kan. Maar omdat ze zich dat niet realiseren gaan ze steeds harder werken om het toch allemaal te fixen. En dat geeft stress. Wanneer je alles, maar dan ook echt alles, wat je moet doen gaat plannen dan kom je voor keuzes te staan. Zo kwam ik er bijvoorbeeld gisteren achter dat ik voor aanstaande vrijdag drie hoofdstukken moet lezen in plaats van één. Dan kan ik alles in mijn agenda laten staan en ’s avonds tot elf uur gaan studeren. Of ik check mijn agenda en kijk of er iets geschrapt kan worden. Of opgeschoven.

Er is altijd wel iets in je agenda dat minder prioriteit heeft. Maar je moet wel tijd maken om te plannen, de urgentie en het belang te wegen én keuzes durven maken. En wanneer je dat kunt, komt er ruimte. In je agenda, in je dag, in je lijf en in je hoofd. En dat is wat ik tijdens mijn trainingen met mijn klanten doe. Waardoor ze meer overzicht krijgen, bewuster keuzes gaan maken en vaker op tijd naar huis gaan.

Heb jij stress over je werk en zou je willen weten of ik je daarbij kan helpen? Dan mag je een gratis gesprek aanvragen. Ik heb speciaal daarvoor 2 x per week tijd gemaakt. Klik dan hier JA, GRAAG

Ja ik wil met meer plezier en ontspanning werken!

Vul hieronder je naam en mailadres in.

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Contact

E-mail: monique@mo-factor.nl

Heems Weer 63
1151 EX Broek in Waterland

De Mo-Factor

KvK: 70407487
BTW nummer: NL002105368B32

Algemene voorwaarden

© 2020 - 2024 De Mo-Factor

Volg mij op